Kind op wipwap

Werkwijze

Gezinshuis Join We Care biedt 24 uur-zorg welke er onder meer gericht is om kinderen op te voeden in een zo normaal mogelijke situatie. We streven naar een veilige, warme, huiselijke sfeer. Het opvoedingsklimaat kenmerkt zich door een duidelijke basisstructuur, stabiliteit, acceptatie en een open karakter. Er zijn regels waar nodig, vrijheid waar het kan. Gezinshuis Join We Care heeft aandacht voor de individu, biedt maatwerk in begeleiding. Het gezinshuis biedt persoonlijke en sociale ondersteuning. Helpt met het aanleren van gedragsvaardigheden en het ontdekken en ontwikkelen van talenten.

Methodieken

Gezinshuis Join We Care biedt voorspelbaarheid en structuur binnen het normale gezinsleven. Binnen het gezinshuis werken met de volgende methodieken:

Oplossingsgericht werken

‘I truly believe there’s always a solution to every problem’

Oplossingsgerichte therapie is een vorm van hulpverlening die gericht is op het benutten van de sterke kanten en hulpbronnen van het kind, jongere of jongvolwassene. Samen onderzoeken we welke vaardigheden hij of zij al in huis heeft om zijn of haar problemen aan te pakken.

Muzisch Agogische methodiek

‘Creativity is the  greatest  gift of human  intelligence’

Muzisch-agogisch handelen is een doelgerichte sociale interventie gericht op de ontwikkeling en welzijn van een individu en/of groep. Door middel van doelgericht ervarings- of belevingsgerichte activiteiten op muzisch terrein, waarbij gebruikgemaakt wordt van het vermogen tot verbeelding, vindingrijkheid en verwondering worden veranderingsprocessen in gang gezet.

Met deze methodiek kunnen we veel uiteenlopende doelen bereiken, zoals het bewust worden en eventueel verwerken van belevingen, gedachten en gevoelens. Het (her) opbouwen van het (zelf) vertrouwen. En inzicht opdoen in eigen gedrag, vaardigheden trainen of met de mogelijkheden daarvan experimenteren.

Geef me de vijf

‘Autism, same road, same bricks, different view’

De methode ‘Geef me de 5’ is oorspronkelijk ontwikkelt om kinderen met onder anderen autisme (en andere ernstige meervoudige beperkingen) te ondersteunen.

We benaderen de kinderen met de volgende vijf vragen:

  • Wat is jouw taak?
  • Hoe voer je hem uit?
  • Waar vindt het plaats?
  • Wanneer moet je het doen?
  • Wie is erbij betrokken?

Middels deze methode leren wij hoe een kind denkt en hoe wij op maat kunnen handelen en ondersteunen. Op deze manier komen wij vaak tot nieuwe inzichten over het kind en kunnen wij op een adequate wijze beperkingen omzetten in mogelijkheden.

Write junior

‘Life will test you, but remember this, when you walk up the mountain your legs get stronger’

WRITEjunior is een schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten van vier tot achttien jaar. Tijdens individuele sessies beschrijft de jeugdige samen met de behandelaar het verhaal van het trauma op de computer. De behandeling heeft een cognitief gedragsmatige aanpak en heeft als doel dat posttraumatische klachten verdwijnen of sterk afnemen.

Gezinshuishond

‘True friends don’t need words’

Het gezinshuis heeft een hond, een Golden Retriever.

Kinderen met complex trauma hebben vaak een tekort gehad aan basale sociale behoeften. Huisdieren zijn in staat om deze behoeften als: sociale steun, gehechtheid, sociale integratie, bevestiging en een betrouwbare relatie, dat je op een ander kunt vertrouwen te vervullen.